Jak jste si možná všimli, bývalá autobusová zastávka u Jednoty prošla výraznou proměnou. Díky celoročnímu projektu žáků 6. a 7. třídy zde vznikla Knihobudka – veřejná malá knihovnička, kde si lidé mohou zdarma půjčovat, vyměňovat nebo darovat knihy. Právě takové místo si děti přály mít i u nás ve Lhotě.
V hodinách praktické výchovy jsme nejprve společně navrhli vzhled knihobudky a poté své nápady představili panu starostovi. Ten se za námi přišel osobně podívat a děti mu samy vysvětlily, proč by si knihobudka zasloužila své místo i v naší obci – poukázaly na její ekologické i ekonomické přínosy a požádaly o potřebné povolení i případnou finanční podporu. Pan starosta byl velmi vstřícný a nadšený z iniciativy, kterou děti projevily. Navrhl, že knihobudka by mohla stát právě na místě bývalé zastávky a zároveň sloužit jako prostor pro prezentaci školy – například pro vystavení žákovských prací či plakátů s pozvánkami na školní akce.
Doporučil nám také spolupráci s panem Žajdlíkem, ředitelem sběrného dvora, a architektem Markem Mitáčkem, který svou diplomovou práci věnoval právě Ostrožské Lhotě.
Tak začala naše cesta, která žákům ukázala, co všechno obnáší příprava a realizace skutečného projektu.
Nejprve mezi nás zavítal pan Žajdlík, aby nám přiblížil, jak funguje třídění a svoz odpadu v Ostrožské Lhotě. O pár týdnů později jsme se dokonce vypravili přímo na sběrný dvůr, kde jsme si vše mohli prohlédnout na vlastní oči.
Následovala návštěva studenta architektury Marka Mitáčka, který dětem vysvětlil, jaká pravidla se musejí dodržovat při plánování a stavbě v obci.
Děti se pak samy zamyslely nad tím, jak by se dal veřejný prostor ve Lhotě vylepšit a přišly s několika zajímavými nápady.
Dalším krokem bylo zajištění materiálu pro samotnou výrobu knihobudky. Nakonec jsme se rozhodli pro upcyklaci – starou skříňku jsme obrousili, natřeli a doplnili o plexisklo. Pak přišla řada na výtvarné zpracování.
V hodinách výtvarné výchovy vzniklo mnoho originálních návrhů a ten vítězný – jednoduchý a nápaditý – vytvořil Lukáš Kotačka z šesté třídy. Jakmile byly hotové grafické polepy, mohli jsme knihobudku dokončit a připravit k instalaci.
Projekt Knihobudky nebyl jen o samotné stavbě – byl především o spolupráci, zodpovědnosti a kreativitě. Děti si na vlastní kůži vyzkoušely, jaké to je mít nápad a dotáhnout ho až do konce. Naučily se, jak komunikovat s dospělými, plánovat, tvořit a zároveň přemýšlet o tom, co může být užitečné pro celou obec. Věříme, že Knihobudka bude nejen sloužit k šíření lásky ke knihám, ale také jako symbol toho, co dokáže odhodlání a chuť měnit svět kolem sebe – třeba i z jedné staré zastávky.